Friday 13th

Nu har jag äntligen fått chansen att se nyversionen av Friday the 13th, eller vet ifan om jag ska kalla den det. Det är ju ingen ny version av den första filmen för som alla vet så var det mamman som var mördaren där. Påmminer mer om film nr två där man i början får se en recap med förklaringen till varför Jason vill hämnas. Men det är inte heller en ny version av nr två. Som ni har läst tidigare så tycker jag, när man gör en re-make, att man ska göra den minst lika bra men det viktiga är att man förnyar den på nå sätt. Och det har man gjort har på ett positivt men samtidigt negativt sätt. Den är en re-make av nr två fast man befinner sig aldrig på inne på camo crystal lake och det är inte ett gäng problem ungar som bor på lägret med ett gäng ledare. Detta skulle kunna göra den till en dussin film om det inte vore för Jason.
En sak som jag tänkte mycket på var morden. I de gamla filmerna var man oehört fantasi rik när det gällde morden, hitta på nya sätt hela tiden. Dock var de alltid lite halv bra gjorde, som det var på den tiden. Jag tänkte då kan behålla fantasin men då också göra det snyggt med dagens teknik, det är snyggt men långt ifrån lite fantasi rikt. Jag så en elsåg i två av döds scenerna men den användes aldrig.
En sak jag gillade var att Jason i denna film springer vilket han aldrig gjorde i de gammla filmerna men han ändå ifatt folk på nå lustigt sätt. Det är precis som att zombies ska gå sakta, men se öppningsscenen till re-maken av Dawn of the dead, hur läskigt är det inte att tjejen springer i början. Tror man hade inställningen på 80-talet att döda ska röra sig sakta men jag tycker fan att det är mycket läskigare när de springer, för det blir mer jämn  match och mer troligt att mördaren ska hinna ifatt. Precis som i en annan gammalzombie rulle från tidigt 80-tal som jag inte kan komma på namnet på men det är en av Tarantinos favoriter.
Jag säger inte att den är dålig dock hade jag höga förväntningar och till viss del gav den svar på vissa av dessa. Slutet är också inte helt oväntat när man ser vad de gör, som en hyllning till ettan. Så en bra film men jag skulle viljat att de tog efter mer av originalet och var ett gäng problem barn inne på camp crystal lake, samtidigt så behövs nytänkande. Lite kluven i den frågan om vad de borde gjort där. Se den och bli skrämda!

mamama kikiki

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0